Kurs i Scratch

Lär dig programmera och ett nytt språk

Idag är vi beroende och påverkade av program i våra vardagsprodukter och maskiner. Vi kan göra mycket på grund av program. Surfa på internet, söka i Google, kommunicera via Facebook, skriva i ordbehandlingsprogrammet Word, njuta av musik via Spotify, köpa en tågbiljett, spela ett spel och få vård på ett sjukhus. Jag rekommenderar att alla lär sig grundläggande programmering, gärna på en av mina kurser som riktar sig till skola och bibliotek. Jag blir tacksam om du tipsar verksamheter som du tror är intresserade av kurser i Scratch och ScratchJr om att anlita mig. Dela gärna länken till denna sida via dina sociala medier eller via e-post. Stort tack för din hjälp! Fredrik Pedersen-Dambo, EduFlex.se

Med kunskaper i programmering får du också ett nytt språk med sin egen grammatik. När du behärskar språket kan du skapa ett program och samtidigt öka din förmåga att analysera program som du använder. Den frihet vi kan känna i ett program har sina villkor, du kan inte göra vad du vill. Programmet kan till exempel övervaka vad du gör och visa anpassade annonser. Och det har du säkert märkt när du använder Youtube för att se på film eller använder det bildrika Instagram. Vilka möjligheter finns i programmet, vilka hinder ser du och vad händer med dig under användningen? Och när du har stängt programmet kan det fortfarande vara igång i ditt sinne. Vilka program tänker du på då? Att vara källkritisk är viktigt, idag är det också viktigt att vara appkritisk. Program kan handla om hälsa och ohälsa, både vad gäller innehåll och användning.

ScratchJr

Scratch Junior är en kostnadsfri och reklamfri app för surfplatta som kan vara lämplig för introduktion till programmering och till yngre barn. Genom att sammanfoga block bestämmer programmeraren vad som ska hända i ett spel. En fågel ska kanske flyga, ett hav storma eller ett monster vråla. Du kan använda det inbyggda biblioteket med figurer och ljud och du kan också spela in ljudeffekter och tal, fotografera & rita. Det som skapas kan sedan programmeras. Det finns också möjlighet att låta figurer samtala via pratbubblor.
Här kan du hämta appen för ScratchJr och läsa mer: scratchjr.org

Scratch

Lärarkonto i Scratch

Scratch kan användas av barn, ungdomar och vuxna för att utveckla program som kan köras på dator, surfplatta och mobiltelefon. Programmering sker genom att sammanfoga block och det är även möjligt att skapa egna programmeringsblock. I Scratch finns bild- och ljudbibliotek, ritverktyg, möjlighet att styra spel med webbkamera och skapa egen musik.

Det vanligaste sättet att använda Scratch är via en dator och webbläsare men det finns också möjlighet att ladda ner programmet som kan vara praktiskt om internetkoppling inte alltid finns. Något jag verkligen gillar är att Scratch finns översatt till flera språk. Ett program på svenska kan delas till en programmerare i Frankrike eller Turkiet om man själv väljer att dela det man skapat. Det går också att arbeta med flerspråkighet, till exempel genom att programmera på sitt hemspråk och sedan växla till svenska. Resultatet kan bli en spelbar bok, ett läromedel eller något helt annat. De yngsta deltagarna som deltagit i mina kurser har varit i sjuårsåldern och de äldsta omkring nittio.
Programmera och läs mer: scratch.mit.edu

Spelkultur

Att spela innebär också ett inkluderande i en kultur. Det som är i och omkring spel och spelande är viktigt att diskutera. Några exempel handlar om spelhistoria och traditioner, spelens berättelser och jämförelser med böcker, inkludering, genusperspektiv och lustfyllt lärande. Många tittar på spelande, till exempel i sporter som fotboll och hockey där spelfigurerna är levande personer. Och det påminner om lekar med samarbeten, motståndare och regler. Fia med knuff blir Fia med ruff om reglerna inte följs.

Pedagogiska exempel från mina kurser i ScratchJr och Scratch

Läromedel i programmering
Egna läromedel i programmering: Berättelser i serier

En av de största fördelarna med att lära sig programmering är skiftet från att vara konsument av andras program till att bli producent av egna. Du som programmerare blir chefen i spelet, du bestämmer vad spelaren ska få göra. Och du har en stor kreativ frihet att skapa något som aldrig tidigare har funnits. Utveckla och du utvecklar samtidigt dig själv. Och det kan vara minst lika krävande att skapa ett spel som att skriva en bok. Jag tycker väldigt mycket om att möta mångfalden i en grupp personer under en kurs. Ramverket med sin programmeringsmiljö är lika för alla, vad som skapas i den är olika och kopplat till varje unika individ. Den personliga tolkningen och skapandet är superviktigt. När vi gör på samma sätt har vi blivit robotlika. I mina kurser kan det ingå viktiga delar som spelkultur, genusperspektiv, tillgänglighet, källkritik och upphovsrätt. Och jag inkluderar gärna jämförelser mellan den mänskliga hjärnan och maskinens processor.

  • I skolmiljö, elever åskådliggör sitt lärande genom att utveckla spelbara skeenden:
    Spelbara sagor skapade av elever.
    Sagotolkning, jag högläser och barnen skapar spel från frågeställningar om berättelsen.
    Namn på bondgårdsdjur på olika språk och hur de låter.
    Årstidsväxlingar och förändringar i natur.
    Planeter och stjärnor i rymden.
    Hur fotosyntesen fungerar.
    Studiebesök, reflektera och berätta om besöket via spel.
    Spelbara läxor
    Fortbildning för pedagoger.
  • Kurser på bibliotek:
    Grund och avancerad nivå. engångs- och flergångstillfällen.
    Programmeringskollo. Exempel: Den 16-17 augusti 2022 anordnades det ett programmeringskollo i två dagar mellan klockan 10-15 för barn i åldern 9-14 år på biblioteket i Kungsängens Kulturhus. Kollot blev snabbt fullbokat, så som de flesta kurser också brukar bli.
    Seniorhack, spel till barnbarn, spelbara vykort och födelsedagshälsningar till vänner.
    Fortbildning för biblioteksmedarbetare.
    Artikel från Regionbibliotek Stockholm om det fleråriga samarbetet mellan biblioteken i Upplands-Bro och EduFlex: Programmera spel på bibblan

Personliga kommentarer om programmering

Min tolkning av Skolverkets ambition är att programmering ska integreras i skolämnen. Det ska inte vara ett separat ämne även om det nämns tydligt i ämnet matematik. Risken är tyvärr att programmering i skolan kan bli ett delämne i matematik och inte så mycket mer. Jag tror på ämnesintegration och systematik, att programmeringen blir något som på olika sätt kan användas i samtliga ämnen. Enligt en nyligen genomförd studie nämns att kunskaper i matematik inte ökar med programmering men intresset för ämnet matematik gör det. Lusten att lära och kunna förstå hur program fungerar och kunna göra egna tror jag är superviktigt i vår digitala tid där program påverkar allas vardag. Hur man ser på programmering handlar mycket om hur det tolkas vad det är. För mig handlar det mer om språk och uttryckssätt än matematik. Jag söker kontakt med verksamheter som vill arbeta systematiskt med programmering. Ett exempel vad vad jag kan erbjuda är en programmeringskurs genom videokonferens en gång i veckan som en aktivitet i skolors fritidsverksamhet eller som en fortbildningskurs för pedagoger. Länktips:

Aktuella kurser 2024

Spelprogrammering för barn & ungdomar på biblioteken i Bro och Kungsängen

Kurserna nämns på bibliotekens hemsidor och i deras kalendarium. Kurserna brukar bli på vardagskvällar mellan klockan 17-19, lördag eller söndag. Under sommarlovet brukar det bli ett programmeringskollo i två dagar. Kollot för 2024 var den 18 – 19 juni klockan 10-15. I kurser som pågår vid några tillfällen, programmeringskollo och spelkollo ingår att deltagarna kan bli Folkbildningsambassadörer i programmering, en kunskapsspridning från biblioteken och deltagarna till fler personer utanför biblioteken. Mer information finns på den nya webbplatsen Kodresan.se
Till bibliotekens information om kursdatum, tider samt anmälan

Fredrik Pedersen-Dambo

Föreläsningar och kurser kan variera i längd från knappt en timme till två, kan genomföras i din verksamhet eller via videokonferens. Kontakta mig för information och uppdragsförfrågan: fredrik.pedersen.dambo@eduflex.se, 070-745 80 50
Varma pedagogiska hälsningar
Fredrik